AMO-kurs

«KompNett» - Kompetanseformidling og nettverksbygging

Har du høyere utdanning og/eller høy realkompetanse og opplever at det er vanskelig å få jobb? Hvis du er fokusert på å få jobb, men ser at du trenger noen nye verktøy, kan dette være et kurs for deg.

Kursets sentrale virksomhet er markeds- og nettverksarbeid mot aktuelle bedrifter og stillinger. Kurset er organisert som et levende bedriftsmiljø, hvor deltakerne selv aktivt driver og har ansvar for aktiviteter og funksjoner. Det utarbeides en felles CV som formidles til et nettverk av bedrifter.

Du må være innstilt på å drive aktivt jobbsøk, dvs. oppsøkende aktiviteter ut mot bedrifter og nettverk. Tempoet er høyt, og du må tørre å utfordre deg selv til å gjøre nye ting - og lære av dine feil underveis.

Fakta

I dette kurset blir du en del av et større fellesskap, organisert som et bedriftsmiljø.

Kurset starter med en intens opplæringsperiode. Temaene er velkjente for de fleste, som CV, intervju, nettverking, presentere seg selv, arbeidsmarkedsforståelse etc. Men, på dette kurs går vi dypere i temaene, og har mye fokus på hvordan kravene på deg som jobbsøker har endret seg i jobbmarkedet de siste år. Intelligent bruk av sosiale medier og AI i jobbsøkingen er nå en viktig plass i kurset.

Etter den grunnleggende opplæringen er det på tide å ta i bruk de oppdaterte teknikkene. Kurset går over til mer å ligne en vanlig jobb, der du har din faste kontorplass i åpent kontorlandskap, kolleger, samt en leder som du rapporterer til og samarbeider med for å komme deg ut i jobb.

Daglig kurstid er som en vanlig jobb, 8 timer. En vanlig «arbeidsdag» på kurset kan bestå av å søke på noen stillinger, være ute i nettverksmøter, ha oppfølgingsmøte med en veileder, trene på en presentasjon eller forberede en viktig telefonsamtale. Frihet under ansvar kombinert med støtte og god faglig hjelp.

Alle bransjer og faglige bakgrunner er representerte blant deltakerne, noe som ofte leder til spennende diskusjoner på tvers av fag og erfaring.

Kurset er meget effektivt og har kontinuerlig gjennom disse årene klart å øke andelen deltakere på kurset som får relevant jobb til hele 85%.

Hvor lenge varer kurset?

Kurslengden er maksimum 26 uker, men de fleste får jobb før dette. Det er som hovedregel ferie i forbindelse med jul og påske, og 3 uker i juli.

Hvem kan få tilbud om å delta dette kurset?

For å kunne delta på dette kurset må du ha høyere utdanning på minimum Bachelor-nivå, alternativ solid realkompetanse i form av ledererfaring eller lignende. Hvis utdanningen er fra utlandet (utenfor Vest-Europa/USA) må den være NOKUT-godkjent.

Deltakere bør språklig være på minimum et B2-nivå og ha ok PC-kompetanse for å kunne nyttiggjøre seg av kurset. 

Interessert? Kontakt NAV-veilederen din for en prat!

Det er NAV-kontoret som vurderer bruk av tiltak ut fra den enkeltes behov.

Kurset drives av Falck Norge AS.

Deltakere velges ut etter et informasjonsmøte (obligatorisk deltakelse) der kandidatene intervjues før NAV Tiltak velger ut hvilke som får delta.